dinsdag 7 december 2010

Een semester in York...

Ik ben Suzanne Slagboom en studeer momenteel voor een half jaar aan de York St John University in Engeland. In tegenstelling tot de Duitsers hier wordt Nederland maar vertegenwoordigd door 2 mensen, wat inhoudt dat ik heel de dag Engels praat. Het voordeel hiervan is dat mijn Engels en de snelheid van Engels praten al een heel stuk vooruit zijn gegaan. Thuis praat ik namelijk alleen maar Engels tijdens de les, maar hier word ik gedwongen om 24/7 Engels te praten. Dit resulteert af en toe in wat verwarring als ik dan weer met vrienden of familie uit Nederland praat, want mijn zinsbouw is Engels geworden!
York St John University
Verder komt het accent wat hier in York gesproken wordt in de buurt van een slechte Vicky Pollard (Little Britain) imitatie. Mensen met de naam Jamie of Amy wordt uitgesproken als 'Jaymeh' en 'Aymeh', en alles is 'summit' (something) met 'innit' (isn't it). Ook heb ik een paar nieuwe woorden en dingen geleerd die ik tot nu toe nog niet wist van Engeland, en ben ik erachter gekomen dat mijn achternaam in het Engels iets zeer smerig is, waardoor ik het niet meer in het openbaar durf te gebruiken!

Zo heb ik geleerd dat 'supper' ook wel 'tea' genoemd wordt, wat af en toe een beetje tot verwarring leidt met de Engelse huisgenote van een vriendin, want als het 5 uur is en ze heeft het over 'tea', gaat het dan over een echt kopje thee of over een vroege vorm van avondeten? Nog meer verwarring is de tijd, want de mensen hier zeggen niet 'half past 2', maar 'half 2'. Wat in Nederland dus half 3 zou zijn, klinkt als half 2 in het Engels. In het begin was dit erg verwarrend, maar nu is het vooral leuk om te gebruiken met nieuwe mensen die er nog nooit van gehoord hebben, en voor wie het dus zeer verwarrend is! Verder wordt paraplu ook wel 'brolly' genoemd en momenteel ben ik bezig te begrijpen wat een 'chav' inhoudt. Volgens mijn nieuwe Engelse huisgenoot zijn er hier in York veel van dit soort mensen, maar als ik dan om een definitie vraag is het toch moeilijk om uit te leggen. Maar hopelijk weet ik precies wat hij bedoelt na de volgende maand.

De universiteit is te vergelijken met de VU: de hoeveelheid mensen per les is klein, de leraar heeft veel one-on-one aandacht voor de leerlingen, het gebouw zelf is prachtig, en de lokalen zijn soms net zo koud als thuis! Ook de stad zelf is prachtig. Elke dag is er wel weer een 'nieuw' oud plekje te vinden en als je om je heen kijkt, ziet alles er elke keer weer anders uit. Daarom ben ik blij dat ik hier nog 2 maanden mag wonen en de Engelse taal van dichtbij mee mag maken. En hopelijk kan ik er wat van mee naar huis nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten