vrijdag 4 september 2009

“Chat en sms tasten taalvaardigheid niet aan”

Met deze kop start het Nederlands Dagblad op 28 augustus 2009 een verslag van een lezing van Wilbert Spooren op het 17e IVN-colloquium over zijn onderzoek naar de relatie tussen het gebruik van nieuwe media en taalvaardigheid. Hoewel vaak wordt gedacht dat activiteiten als chatten en sms-en een negatieve invloed hebben op de schrijfvaardigheid van jongeren, is er nauwelijks wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de verhouding tussen het gebruik van nieuwe media en taalvaardigheid en al helemaal niet in het Nederlands. Wilbert is van mening dat het verband tussen gebruik van nieuwe media en taalvaardigheid niet per se negatief hoeft te zijn: " Een nieuwe taal stimuleert de creativiteit. Schrijven in sms-taal vergt taalvaardigheid (..)''.

Aan de hand van een enquête inventariseerde hij hoe intensief middelbare scholieren gebruikmaken van nieuwe media. Daarnaast onderzocht hij de schriftelijke taalvaardigheid van de scholieren door ze een schrijfopdracht te laten maken. De uitkomst: het onderzoek laat geen verband zien tussen het gebruik van nieuwe media en schrijfvaardigheid. Het artikel hierover verschijnt later dit jaar in de Viot2008-bundel (Studies in de taalbeheersing 3. Assen: Van Gorcum).

Het onderwerp spreekt kennelijk aan want berichten erover verschenen ook in Trouw, de Telegraaf, het Algemeen Dagblad en de Leeuwarder Courant.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen