vrijdag 11 september 2009

Ruth Dekker-Wester: nieuwe promovenda

Dag iedereen,

Sinds 1 september werk ik als promovendus binnen het project “The Awyu-Dumut family of Papuan languages in its historical and linguistic context” samen met prof. dr. Lourens de Vries en postdoc dr. Wilco van den Heuvel. Binnen dit project onderzoek ik enerzijds de grote linguïstische diversiteit binnen de Awyu-Dumut taalfamilie, en anderzijds houd ik mij bezig met de geschiedenis van deze taalfamilie door het reconstrueren van de proto-morfologie. Zo krijgen we zicht op hoe de talen en de Awyu-Dumut familie aan elkaar verwant zijn en hoe zij zich hebben ontwikkeld.

De Awyu-Dumut talen worden gesproken door ongeveer 35,000 mensen in de Digul River Basin in Papoea, Indonesië, evenals in centraal en zuid Nieuw Guinea. Er zijn zes talen waarvan bekend is dat zij tot deze familie behoren en nog enkele omliggende talen waarvan nog niet duidelijk is of ze ook Awyu-Dumut zijn. Ook deze zogenaamde ‘isolates’ zullen in het onderzoek betrokken worden.

Voordat ik promovendus mocht worden heb ik taalwetenschap gestudeerd in Utrecht (bachelor), aan de VU (master taalwetenschap/bijbelvertalen) en aan de Radboud Universiteit (master taalwetenschap). Na mijn studie heb ik een jaar gewerkt bij De Taalstudio (http://www.taalstudio.nl/) maar ben nu teruggekeerd naar de universiteit, wat prima bevalt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten