zaterdag 14 november 2009

Tryntje in Lancaster


Hier een kort bericht vanuit Lancaster, UK. Ik ben alweer bijna op de helft van m’n verblijf hier, dus het is zeker tijd voor een update. De weken gaan te hard voor al het werk wat ik heb gepland, maar dat is vaak zo wanneer je dingen af wilt hebben. Voor degenen die een en ander gemist hebben: ik zit momenteel voor drie maanden op de universiteit van Lancaster om aan een kwalitatieve analyse van de metaforen in een corpus van oude en nieuwe Nederlandse nieuwsteksten te werken, in samenwerking met Veronika Koller en Elena Semino.

Werken in een nieuwe omgeving met nieuwe mensen is soms even wennen, maar het is tot nu toe vooral erg nuttig. Hoewel ik de afgelopen vier jaar natuurlijk veel heb besproken met m’n mede-promovendi en met Gerard, is de frisse blik van Veronika en Elena een welkome afwisseling; de bijeenkomsten die we tot nu toe hebben gehad zijn informatief, nuttig, en helpen me verder op weg. Wat dat betreft is dit bezoek al niet voor niks geweest. Het is bovendien fijn dat ik, vooral nu het laatste stadium van m’n onderzoekstijd is aangebroken, me even helemaal op m’n onderzoek kan focussen.

Dat betekent niet dat ik de afgelopen weken als kluizenaar heb geleefd... ;) M’n Spaanse huisgenoot, ook hier voor 3 maanden, en ik hebben al verschillende biertjes getest in de pubs die Lancaster rijk is (en erachter gekomen dat we toch vooral van heel koud bier houden, en dus de echte Engelse ales even laten voor wat ze zijn) en het `centrum’ van Lancaster ontdekt. Dat laatste is niet zo moeilijk gezien het feit dat Lancaster niet veel meer is dan een provinciestadje. Mooi, maar klein. Verder heb ik ook de wijdere omgeving al verkend, met twee tripjes naar het prachtige Lake District, een bezoek aan Hadrian’s Wall en een shopmiddag in Manchester.

Kortom, zowel op onderzoeksgebied als op het vrijetijds-vlak hou ik me tot nu toe prima bezig! Tijdens de komende weken staan er onder andere een paar presentaties op het programma, waar ik de analyses die ik hier uitvoer meteen kan presenteren. En half december moeten er volgens m’n planning enkele voorlopige hoofdstukken liggen, dus er is nog genoeg te doen. Waarschijnlijk horen jullie tegen die tijd wel of alles is gelukt... :-)

Groeten vanaf de Lancaster campus,

Tryntje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten